Puchar Polski w Wyścigach Równoległych - EEDRS Runda I
lotnisko Biała Podlaska 25-27 maja 2018

Długa i śnieżna zima pokrzyżowała nieco plan startów Otwartego Pucharu Polski WST - BOGART CUP. Z powodu zalegającego na Torze Poznań śniegu inauguracyjna runda zaplanowana na siódmego kwietnia musiała zostać przeniesiona na późniejszy termin. Tym samym pierwszą rundą sezonu 2013 stała się eliminacja w Moto Parku Ułęż rozegrana dwudziestego pierwszego kwietnia.

Na pierwszą rundę OPP przybyło około czterdziestu zawodników. Po zimie można było zauważyć sporo zmian dokonanych w samochodach. Wielu startujących dopracowało i dopieściło swoje bolidy inni zdecydowali się na zmianę swoich pojazdów. Już na pierwszy rzut oka dostrzec można było silną reprezentację BMW głownie wersji M3. Najbardziej wyrafinowaną konstrukcją z pośród wszystkich M-ek był z pewnością samochód zespołu Bogart Racing Team. Swoją silną reprezentację jak zwykle wystawili właściciele Hond, która to marka reprezentowana była zdecydowanie najliczniej. Integry i Civicki najróżniejszych generacji to cały czas groźna wyścigowa broń szczególnie w niższych kategoriach pojemnościowych. Imprezie dodało barw przybycie ponad czterystu konnego Audi Quattro oraz powrót najszybszego Volvo w Polsce czyli legendarnej już Wołowiny należącej do prezesa Warsaw Speed Team.

Zawody z cyklu Lap Race przebiegły sprawnie i szczęśliwie obyło się bez żadnych kolizji i opóźnień. Każdy z zawodników miał do dyspozycji trzy sesje pomiaru czasu trwające około 25 minut każda. Po zimowej przerwie zawodnicy rozpoczęli raczej ostrożnie przyzwyczajając się do swoich nowych maszyn. Nie do wszystkich uśmiechało się tego dnia szczęście i kilku zawodników wyeliminowały usterki techniczne. Znany z bardzo dobrych występów w poprzednich sezonach Piotr Jurczuk miał awarie turbosprężarki w swoim Fordzie Focusie a Przemysława Pieniążka z walki wyeliminowała popsuta skrzynia biegów w jego nowym BMW M3. O szczęściu w nieszczęściu może mówić Aleksander Kozłowski (Lotus Elise S2), któremu przydarzyła się awaria rozrządu. Na szczęście koło pasowe odpadło dosłownie kilka sekund po zgaszeniu silnika. Duże słowa uznania i podziękowania należą się mechanikom firmy VTG, którzy udzielali fachowej pomocy przy reanimacji naszego sprzętu wyścigowego.

Wracając do walki, na torze widać było wyraźnie, że tempo rosło z sesji na sesje. U większości zawodników można było zauważyć bardzo dużą poprawę czasów z każdym przejechanym okrążeniem. Najbardziej zacięta walka toczyła się w klasie D4 (do 1600cm3). Różnica czasowa między pierwszym a czwartym zawodnikiem tej kategorii wynosiła na koniec dnia tylko dwie sekundy. Ostatecznie na podium znaleźli się Rafał Michalczyk (Honda Civic), Andrzej Kępa (Honda Civic) oraz Michał Głodowski (Honda Civic). W klasie D5 (1600cm3-2000cm3) różnice w czołowej trójce były bardziej wyraźne. Zawody zdominował Łukasza Dolata, który przez zimę zdążył przygotować całkiem nowe wcielenie swojej Hondy Integry. Zawodnik Bogart Racing Team pokonał o ponad cztery sekundy reprezentanta zespołu WST Lotus Jędrzeja Musialika (Lotus Elise S2) startującego również zupełnie nowym dla siebie samochodem. Ostatnie miejsce na podium ze stratą siedmiu sekund do prowadzącego przypadło kolejnemu kierowcy Lotusa Danielowi Wielgoszowi (Lotus Elise S1), który o pół sekundy wyprzedził Łukasza Kępe (Honda Civic). Absolutnie najszybszy tego dnia zarówno w klasie D6 (powyżej 2000cm3) jak i w generalce zawodów okazał się Connan Barbarian  znany również jako Iwan (BMW M3 BRT). Jako jedyny kierowca w stawce przełamał barierę dwóch minut ustanawiając rekord dnia z wynikiem 1:59,913. Na kolejnych miejscach w klasie D6 znaleźli się również kierowcy BMW M3 Piotr Mizak oraz Szymon Wołoszyn. W ostatniej z klas czyli D7 (4x4) zacięty bój o zwycięstwo stoczyli Yogi (Nissan 370Z BRT) i Artur Rowiński (Audi Quattro). Ostatecznie to kierowca historycznej rajdówki ustanowił lepszy czas i zapewnił sobie zwycięstwo. Trzeci zawody w kategorii 4x4 zakończył Tomasz Kijanowski (Mitsubishi Evo 9).

Po zakończonej sesji Lap Race i oficjalnej dekoracji zwycięzców przyszedł czas na drugą z części Otwartego Pucharu Polski czyli wyścig Real Race. Na start zgłosiła się rekordowa liczba chętnych. Już dawno nie mieliśmy przyjemności oglądać walki aż siedemnastu samochodów. Zgodnie z regulaminem start odbył się w odwróconej kolejności z sesji Lap Race co zawsze jest gwarancją ostrej walki na torze. Startujący z końca stawki Iwan (BMW M3 BRT) serią odważnych manewrów wyszedł na prowadzenie już w połowie drugiego okrążenia. Drugie miejsce przypadło w udziale Piotrowi Mizakowi (BMW M3), który jako jedyny rozdzielił zawodników zespołu Bogart Racing Team. Tuż za nim finiszował Tomasz (Nissan 370Z BRT) oraz Łukasz (Honda Integra BRT). Sandał przyjeżdżając na metę na czwartej pozycji zapewnił sobie jednocześnie zwycięstwo w klasie H2 (1600cm3-2200cm3). Za plecami Małego Bogarta o drugie miejsce w H2 ścigali się Łukasz Kępa (Honda Civic) oraz Michał Barański (Ford Focus). Walka w dalszej części stawki była ostra ale toczyła się fair. Jedyną groźną sytuację na torze stworzył kierowca czarnej Hondy Civic Type R. Tylko dzięki szybkiej reakcji Marcina Dąbrowskiego (Honda Civic JHM) nie doszło do kolizji. Za swoje wyczyny kierowca czarnego CTRa został zdyskwalifikowany i wykluczony ze startów w kolejnych rundach Real Race. Poza tym incydentem walka była czysta a zawodnicy klasy H1 (do 1600cm3) cały czas tasowali się z rywalami z H2. W najniższej klasie pojemnościowej na pierwszym miejscu zawody ukończył Michał Głodowski (Honda Civic) wyprzedzając Pawła Żelazo (Honda Civic) oraz Andrzeja Kępe (Honda Civic).

W ten oto sposób zakończona została rywalizacja w pierwszej rundzie Wyścigowego Pucharu Polski WST - BOGART CUP. Przed nami pięć kolejnych eliminacji z których trzy rozegrane zostaną na Torze Poznań a dwa w Moto Parku Ułęż. Najbliższa runda już dwunastego maj. Zapraszamy wszystkich serdecznie na kolejną dawkę wyścigowych emocji.

Zawody streścił: Jędrzej Musialik

Zapraszamy do naszej galerii gdzie znajdziecie więcej zdjęć z tej rundy autorstwa Pauliny Ratyńskiej.

Wyniki:
- Grupa zielona: I przejazd, II przejazd, III przejazd
- Grupa żółta: I przejazd, II przejazd, III przejazd
- Grupa czerwona: I przejazd, II przejazd, III przejazd

Zapraszamy również do obejrzenia kilku nagrań z tej imprezy:

Przejazd BMW BRT w czasie Real Race:

Najszybszy przejazd autora relacji:

Przejazd Nissana BRT w czasie Lap Race:

Wideo relacja BRT z imprezy: